maanantai 22. heinäkuuta 2013

Nordkapp - Enontekiö

Päivä 6. Aamulla ajoimme leirintäalueelta perille Nordkappiin 25 kilometrin matkan. Tavoitepiste oli saavutettu, ja maisemat olivat huikeat. Ainoa ikävä puoli oli se, että lämpötila oli vain noin +5°C, mutta sehän ei sinänsä ihme ole jäämeren rannalla. Pohjoisnavalle on tosin Nordkappista vielä matkaa pari tuhatta kilometriä. Melkoinen turistirysähän Nordkapp on, mutta ainakin kerran elämässä koettava.

Seuraavaksi tavoite oli ajaa Suomeen. Lähdimme Nordkappista liikkeelle noin klo 14 Suomen aikaa ja reitti Altan kautta Enontekiölle. Kävimme lähdön jälkeen vielä kurvaamassa Honningsvågin keskustan kautta. Nätti pikkukaupunki. Satamassa oli laiturissa valtava loistoristeilijä, joka näytti siinä ympäristössä aivan kuin se olisi ollut eksyksissä.

Polttoainepelkoa

Auton tankissa oli polttoainetta vielä reilusti, joten eipä tullut tankattua Honningsvågissa. Tarkoitus oli tankata Leipovuonon (norjaksi Olderfjord) kylällä noin 100 kilometrin päässä, mutta siellä olikin vastassa ikävä yllätys. Kylän ainoan huoltoaseman diesel-pumppu oli rikki, ja polttoainetta ei saanut. Matka jatkui, ja polttoainemittarin viisari alkoikin painua uhkaavasti alaspäin. Ajatuksena kävi jo, että mikäli alkaa näyttää tosi pahalta, pitää ajaa Hammerfestiin Altan sijasta, koska sinne on hieman lyhempi matka, vaikka se väärässä suunnassa onkin.

Sitten erääseen laaksoon saapuessa tuli Skaidi-taajamakyltti vastaan ja seuraavana kurvin takaa ilmestyi Statoilin valomainos. Autossa kuului yhteen ääneen iloinen huudahdus: "Statoil!". Sinänsä ei enää harmittanutkaan, että diesel maksoi noin 1,86 €/l, joka oli noin 40 senttiä enemmän kuin Suomessa.

Matka jatkui edelleen Altaan, joka on oikein mukavan näköinen pieni kaupunki. Kannattanee käydä joskus toiste uudelleen siten, että on enemmän aikaa tutustua. Altasta etelään ajaessa tie kulkee todella komeaa kalliosolaa pitkin. Matka jatkui kohti Koutokeinoa ja sen jälkeen Suomen rajalle.

Ylitimme Suomen rajan hieman yli klo 21 Suomen aikaa ja rajalla ei tarvinnut tähänkään suuntaan ajaessa pysähtyä. Suomen puolella lähin leirintäalue oli tietenkin jo kiinni. Jatkoimme matkaa ja ajattelimme, että jos mitään paikkaa ei eteen tule, puskaparkki toimii. Vastaan tuli kuitenkin Enontekiön Leppäjärvellä kyltti: "Kelotin rantamajat", johon oli pahvista käsin tehty lisäkilpi "24h". Kurvasimme sinne, ja paikkahan olikin aivan loistava perheyritys, joka lähinnä vuokraa mökkejä. Matkailuauto saatiin kuitenkin pihalle parkkiin ja sähköihin, vaikka varsinainen caravan-alue se ei ollutkaan. Yrityksen nuori emäntä lämmitti meille vielä saunankin, vaikka kello lähenteli puolta yötä. Loistavaa palvelua, mukava henkilökunta ja erittäin kaunis ja viihtyisä ympäristö. Laiturilta oli mukava katsella auringonlaskua saunan päälle.

Päiväetappi oli 446 km ja kokonaismatka reissun alusta 2228 km.