perjantai 29. heinäkuuta 2016

Rosala ja Hiittinen

Puolen päivän tienoilla menimme autolautalla Kasnäsistä Rosalaan. Matka on 6,4 km ja väliä liikennöi M/S Aura, joka on hieman samankaltainen lautta kuin M/S Melshorn, jolla menimme viime kesänä Norjassa välin Bognes–Skarberget. Suomessa tällaiset lautat ovat maksuttomia, ja niiden liikennöinti rahoitetaan verovaroin. Norjassa vastaava matka maksoi noin 40€. Saimme auton aivan eliittipaikalle eli eteen, joten perillä olimme ensimmäiset lautasta ulosajajat.

Ajoimme suoraan Rosalan viikinkikeskukseen, jonka olemassaolostakaan emme muutamaa päivää aiemmin vielä tienneet, kunnes eräät sukulaiset kävivät siellä ja suosittelivat paikkaa. Viikinkikeskus ei ole museo perinteisessä merkityksessä, vaikka paljon museoesineitäkin siellä on. Keskuksessa näet saa itse hypistellä tavaroita ja kokeilla vaikka miekkailua tai sovittaa viikinkikypärää päähän. Ei ihan toki vedä vertoja Lofotrille, mutta samankaltainen pienempi paikka. Ja toisaalta onhan Norjassa viikinkiperinne vahvempi. Hiittisten saarelta on kuitenkin tehty runsaasti viikinkiaikaisia löytöjä, joten viikinkikeskukselle se on aivan oikea paikka. Samaan aikaan paikalla oli kaksi bussillista ulkomaalaisia partiolaisia, jotka olivat olleet Roihussa Evolla. Ainakin brittejä ja kanadalaisia.

Viikinkikeskuksessa vierailun jälkeen kävimme vielä Hiittisten kirkonkylällä, kunnes menimme klo 16 lautalla takaisin Kasnäsiin. Huvittava juttu, että taas pääsimme eteen siten, että ajoimme ensimmäisenä lautasta ulos. Sen jälkeen suuntasimmekin keulan kohti Hankoa.