sunnuntai 19. heinäkuuta 2015

Moskenes - Å - Kleppstad

Aamu Moskenesissa oli pilvinen ja alkoi ensimmäiseksi ikävällä tapaturmalla, kun Tapsan puhelin putosi soralle ja hajosi,  mutta onneksi on vakuutukset. Lähdimme kohti E10-valtatien päätepistettä, Å:ta, jonne on Moskenesista vain muutama kilometri. Å:ssa katselimme hetken ympärillemme, lähetetimme muutaman postikortin ja totesimme reissun varsinaisen tavoitepisteen saavutetuksi. Tästä alkaisi tavallaan paluumatka kotiin, vaikka päivissä ja kilometreissä laskettuna puolivälikään ei ollut vielä saavutettu.

Seuraavaksi oli tarkoitus mennä Sørvågenissa olevaan Norjan telemuseoon. Telemuseon tiedoissa oli aukiolosta sanottu: "avoinna joka päivä, ellei toisin ilmoiteta". Huonoksi onneksemme tietenkin oli juuri sellainen päivä, jolloin oli toisin ilmoitettu. Mielenkiintoinen museo jäi siis näkemättä.

Autoilta lähtiessä takaoikealta kuului PAM, ja tiellä oli iso matkailuauto sekä Corolla kiinni toisissaan. Ilmeisesti matkailuauto oli lähtenyt peruuttamaan ajettuaan hieman sopivan pysäköintipaikan ohi, eikä ollut havainnut takana lähellä ollutta henkilöautoa. Norjalaisia molemmat, ja sinne jäivät läheisen kaupan pihaan selvittelemään keskenään. Corollan matka taisi katketa siihen, koska näytti siltä, että sen jäähdytinnesteet tulivat tielle.

Ajoimme edelleen hienojen maisemien, parin tunnelin ja muutaman komean sillan yli. Jotkut sillat olivat yksikaistaisia ja molemmissa päissä liikennevalot, joilla ohjataan liikenne kulkemaan yhteen suuntaan kerrallaan. Moskenesøyan saaren reunalla sijaitsee Norjan kauneimmaksi kyläksi jo 1970-luvulla valittu Reine, jonka turisti-infosta kävimme kysymässä Sakrisøyn saarella olevan lelumuseon tarkempaa sijaintia. Lelumuseo on upea. Suurin osa kokoelmassa olevista esineistä on nukkeja, mutta vitriineistä löytyi myös paljon hyvin tutunnäköisiä leikkiautoja ja muuta tavaraa. Pääsymaksu (2+3) yhteensä 225 NOK eli 26 €.

Matka jatkui eteenpäin hienojen maisemien halki ja useamman tunnelin läpi. Tunneleista mielenkiintoisimpia olivat Akkarvikatunnelen, Ølkonna tunnel I, Ølkonna tunnel II sekä Bergettunnelen, jotka ovat merenpuoleiselta sivultaan auki.

Seuraava hieman isompi vastaantullut kylä oli Leknes. Kauppareissua yritettiin, mutta Norjassa kunnon kaupat ovat todellakin sunnuntaisin kiinni. Onneksi ruokaa ja muuta oli vielä sen verran, ettei sinänsä haitannutkaan. Seuraavaksi ajoimme Borg-nimiseen kylään, jossa sijaitsee Lofotr-viikinkimuseo. Viikinkimuseolla huomasimme, ettei se ole enää auki kuin reilun tunnin, joten paras tulla seuraavana päivänä paremmalla ajalla. Päätimme mennä syömään tien toisella puolella olevaan pikkuravintolaan.

Ravintolassa tilausten kanssa sekoiltiin aivan oudosti. Hampurilaisia tuli pari liikaa ja muutenkin ne tarjoiltiin aivan väärässä järjestyksessä ja vääriä hampurilaisia väärille ihmisille. Loppujen lopuksi tajusimme varsinaisen virhekuvion vasta päiviä myöhemmin, jolloin valittaminen olisi ollut jo myöhäistä. Hampurilaiset olivat kyllä hyviä ja todella tuhteja.

Alkuperäisen suunnitelman mukaan yöksi oli tarkoitus mennä leirintäalueelle Kabelvågiin, mutta päätimmekin mennä jo aiemmin Kleppstadissa vastaan tulleeseen leirintäpaikkaan nimeltä Lyngvær Lofoten Bobilcamping. Respassa oli vanhempi mies, joka oli aivan armoton vitsiniekka. Hieno paikka, mutta kentät huonot, eikä oikein minkäänlaista mobiili-internetiä ollut saatavilla. Myöskin leirintäalueen WLAN oli aivan tukossa, kerrankin kun sellaisen kenttä oli voimakas. Tulipahan koko porukalle pakollista nettivieroitusta hieman. Sää oli varsin sateinen leiriytyessä. Leirintämaksu vain 180 NOK eli vajaat 21 €. Suihkun lämmin vesi toimi tuollakin kympin kolikoilla.

Päivän päätteeksi matkamittarissa oli kotoa laskettuna 1820 km, ja päiväetappi oli 120 km.

Alla koostevideo, joka kannattaa katsoa suuremmassa koossa HD:na.